بستن
نام کاربری:
رمز عبور:
فراموشی رمز عبور؟ عضویت
به ما بپیوندید
صفحه اصلی عضویت راهنمای عضویت سوالات متداول درباره ما تماس با ما
امروز سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶
انتخاب رنگ زمینه:
افراد آنلاین :  21
بازدید امروز : 8.675
بازدید دیروز : 10.694
تعداد کل بازدید :  18583046
بهترین حالت نمایش سایت
در مرورگر Firefox
مطالب سایت > فروشگاه
کتاب کندو کاوهای فرهنگی- اجتماعی بدن به قلم بهمن ابراهیمی

 

کتاب، "كندوكاوهاي فرهنگي و اجتماعي بدن"
نويسنده : آلن پترسن

مترجم : بهمن ابراهيمي

انتشارات: الماس دانش

 

بدن من و تو يگانه هستي ارزشمند و گرانمايه ايست كه بود ونبود ما با آن تعريف مي شود. بدن نه ابزارووسيله است ونه هدف، بلكه موجوديتي منحصر بفرد وبي نظيردرجهان خلقت ميباشد. هيچ استقلال و فاصله اي بين من و بدنم وجود ندارد، اگر هم چنين تعبيري و تفسيري وجود دارد بخاطر مشكلات معرفتي و زبانشناختيست. ادبيات معرفتي راجع به بدن تاريخي به درازناي عمربشر دارد، اما بدن فقط درچند دهه اخيركانون توجه جدي احاد مختلف؛ ازيك سو فلاسفه ، انسان شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان، سياستمداران، دين ياران، جنبش هاي مدافع حقوق زنان، گروههاي ضد تبعيض نژادي، اخلاقيون وغيره ، وازسوي ديگر نظامات پزشكي و درماني، شركت هاي عظيم تجاري، صنايع مختلف ومتعدد از داروسازي گرفته تا پوشاك و لوازم آرايش و غيره واقع شده است.

 

در باب رابطه ميان ذهن و بدن
مسئله رابطه مابين ذهن و بدن درانديشه غربي سابقه ديرين بوده است. ايده جدايي ذهن ازبدن، اغلب به رنه دكارت (Rene Descartes) نويسنده قرن هفدهم نسبت داده مي شود، با اينحال ازنظرتاريخ تفكر غرب، سابقه اين ايده به دوران بسياردورتري ازگذشته قابل پيگيريست(Rozemond 1998). توجه پژوهشگران علوم اجتماعي وانساني معطوف به اين نكته شده است كه اين ثنويت (برخي مواقع اشاره ايست به ثنويت دكارتي) چگونه پايدارمانده ودلالت ها يا معاني اجتماعي اش چگونه كشف گرديده است. بطورخاص پزشكي زيستي يا بيومديسين بخاطردرمان بيماران بمنزله يك بدن تا بعنوان يك شخص يا شخصيتي صاحب تجارب، ديدگاهها، واحساسات، مورد انتقاد قرارگرفته است. استدلال ميشود ازآن هنگام كه پزشكي علمي آغازبكار كرده بدن بسان يك ماشيني كه نيازهايش " ثابت" است، عموماً ‌از طريق وسايل كاملاً‌ تهاجمي(همچون داروها، جراحيها) معالجه ميشود(Capra 1983).دوعنوان آغازين اين فصل، حامل ديدگاه بدن بمثابه هويتي متجسد (objectified)، فاقدشخصيت (de-personalised)ومنفعل مي باشد. دشوار است بتوانيم با يقين بگوييم كه پزشكي به تصويردرآمده توسط برخي از نويسندگاني، همچون كاپرا (Capra)، "كلگرايانه" (holistic) بوده است. با اينحال، مطابق نظربسياري ازپژوهشگران، پزشكي ماقبل عصرعلم، هم جنبه هنري هم علمي را دارا بوده، وفقط جسمانيت بدن را به ميزاني كه امروزه متداول است، دربرنمي گرفت. چنين عينيت گروي يا جسمانيت گرايي، مشاهده شده اغلب منجربه " انسانيت زدايي" de-humanisation ازفعاليتهاي پزشكي شده است. محبوبيت روزافزون درمان هاي جايگزين ومكمل (CAMs) (انتخاب كلمات بازتاب ديدگاه فردي درتطابق با بيومديسين است) مخصوصاً درميان زنان، بمنزله اشاره يا دلالت برناخرسندي وسيع از نظام پزشكي زيستي تفسير گرديده است كه محدوديت هايش دردرمان مشكلات پيچيده طبيعت، بكرار شناخته شده است.

کتاب کندو کاوهای فرهنگی- اجتماعی بدن  به قلم بهمن ابراهیمی


درفرهنگ غربي مدرن، همچنانكه "طبيعت" بصورت موضوع تحت سلطه فرهنگ ملاحظه ميشود، "بدن" نيز بمنزله موضوع تحت كنترل "ذهن" تلقي شده است. چاق بودن، عدم تناسب، ژنده پوشي، ونظايراين بعنوان شاخص فقدان خود- انضباطي يا كنترل ذهني تلقي مي شود. به قول ميشل فوكو درجوامع مدرن، نظم بخشيدن بدنها وذهن ها دست به دست حركت ميكند. كنترل جسم بطور برجسته اي در انواع رژيم هاي مديريت بدن، در ترويج بهداشت، پيشگيري ازبيماري ومديريت برازندگي، دركار، ودرآموزش نظامي و نمايش هاي جنگي، تجسم يافته است. مصرف گرايي نوع خاصي از حالت روحي وفكري يا ’ كنترل ذهني ‘ را مفروض ميگيرد. ازقرار معلوم اطلاعات بيشماري ازطريق رسانه ها و ازميان منابع تخصصي گوناگون درباره اهميت محافظت از بدن، خوب وآراسته، جوان، سكسي و... جلوه گر شدنش، مبادله ميگردد. ودرنحوه بدست آوردن بدن " آرماني"، فرضيه معاصر"ذهن حاكم بربدن" وبدن بمنزله پروژه اي با قابليت اجرايي را، بصورت بنيادين عمل ميكند.


همانند كنترل "طبيعت" بوسيله "فرهنگ"، دراين تاكيد ورزيدن برانضباط ونظم بخشيدن بدن، ابعاد جنسيتي نيز حضور دارد. زنان عمدتاً‌ "درپيوند" با بدنهايشان مورد ملاحظه قرار گرفته اند، وبدن بمثابه پروژه ،يا موضوع جنس وسكس قوياً‌ به بدن زنانه پيوند خورده است. تفاوتهاي مورد مشاهده دررفتارهاي مرتبط با بهداشت وسلامت زنان ومردان ورژيم هاي نگهداري بدن، همچون نمود زنان، ميل بيشتر به جستجوي آگهي بهداشتي و تسليم داشتن خودشان به " بهسازهاي" متنوع بدن (جراحي زيبايي، چهره آرايي، واكس هاي ساق پا)،برپيوندهاي فرهنگي نسبت داده مي شود(فصل سوم را ببينيد). براي غلبه برمشكلات مربوط به جدايي بدن و ذهن، برخي نويسندگان موضوع، توجه بيشتري به عواطف درتحقيقات اجتماعي وبه كاربرد روايت هاي بيماران درمعالجات، مبذول داشته اند. بعلاوه، كام ها(CAMs) بطور فزاينده اي با مراقبت هاي بهداشتي امتزاج يافته است(فصل پنجم را ببينيد). بهرحال، چنانچه بحث خواهد شد، دلالت هاي ناشناخته بسياري درحمايت از اين تلاش ها جهت ’وحدت ‘ بدن وذهن وجود دارد.

قیمت : 5000 تومان افزودن به سبد خرید
در این مورد:

کانال تلگرام روانشناسی تغذیه و لاغری

مطالب علمی در زمینه مشکلات مختلف تغذیه و کاهش وزن، تناسب اندام، ورزش، اختلال تغذیه، خواص مواد غذایی، افکار و احساسات، مشاوره برای اعضا، راهنمایی شرکت در برنامه لاغری بدون رژیم و گرسنگی

 
  • منتظر بمانید
نام
ایمیل
پیام
حداکثر تعداد کاراکتر : 1000
کد امنیتی
متن تصویر زیر را در کادر مورد نظر وارد نمایید.
captcha
loading...
باز گشت به صفحه اصلی باز گشت به صفحه مطالب
...:::: تمامي حقوق اين سايت برای سامانه تغذیه هوشمند محفوظ می باشد ::::...
...:::: کپی برداری از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است ::::...
Design By: Ahmad
|||