بستن
نام کاربری:
رمز عبور:
فراموشی رمز عبور؟ عضویت
به ما بپیوندید
صفحه اصلی عضویت راهنمای عضویت سوالات متداول درباره ما تماس با ما
امروز شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷
انتخاب رنگ زمینه:
افراد آنلاین :  10
بازدید امروز : 559
بازدید دیروز : 5.494
تعداد کل بازدید :  22809595
بهترین حالت نمایش سایت
در مرورگر Firefox
آیات و روایات درخصوص پرخوری وانباشتن شکم، چه میگویند؟ - بخش دوم

 

آیات و روایات درباره
پرهیزازخوراکیها و رژيم غذايي

 

موضوع ديگري كه درزمينه رفتارهاي تغذيه موجب گمراهي بسياري از افراد شده و هزينه هاي سرسام آور ومتعددی را بدوش انسان ها و جوامع گذاشته، پرهيز ازخوردن برخي مواد غذايي و يا اشتهاي وافر به خوردن برخي ديگر از مواد غذايي دیگرميباشد. و اين الگوي تغذيه درقالب رژيم هاي غذايي رنگارنگ نشو ونما يافته است. رژيم هايي كه توانسته اند در قالب هاي مختلف ازجمله توليدات خوراكي، لوازم و تجهيزات كاهش وزن، داروها و شيوه هاي غذايي غير علمي، جامعه بشري ازجمله شهروندان كشورمانرا به اضافه وزن وچاقي و هزاران درد و رنج تلخ و پرهزینه، مبتلا سازند.
من درمباحث همین بخش از برناکه کاهش وزن مطالب زيادي راجع به ناكارآمدي و زيانبار بودن رژيم هاي غذايي ارائه كرده ام كه دعوت ميكنم، به آنها مراجعه فرمائيد. اما فعلاً شايسته است، موضوع را ازمنظر قرآن كريم، روايات منقول از حضرت پيامبراكرم(ص) وائمه معصومين، مشاهده كنيم:

سوره النحل، آيه 114
فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالًا طَيِّبًا وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿۱۱۴﴾
پس از آنچه خدا شما را روزى كرده است‏حلال [و] پاكيزه بخوريد و نعمت‏خدا را اگر تنها او را مى‏پرستيد شكر گزاريد.

سوره المائدة، آيه 87
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحَرِّمُواْ طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿۸۷﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چيزهاى پاكيزه‏اى را كه خدا براى [استفاده] شما حلال كرده حرام مشماريد و از حد مگذريد كه خدا از حدگذرندگان را دوست نمى‏دارد.

سوره المائدة، آيه 88
وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلاَلًا طَيِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿۸۸﴾
و از آنچه خداوند روزى شما گردانيده حلال و پاكيزه را بخوريد و از آن خدايى كه بدو ايمان داريد پروا داريد.

واقعاً من نميدانم، چطورميتوان بعنوان يك مسلمان، همه اين شواهد و دستورات آشكار و روشن الهي را خواند و شنيد، ولي همچنان بدنبال توصیه ها ودستورالعمل های ناقص و بی پایه واساس رفت!
خيلي صريح و رك و پوست كنده بگويم، خداوند بعنوان عالم مطلق، رژيم غذايي واقعي و حقيقي را درهمين آيات معرفي ميكند؛ اينكه انسان ها هرآنچه "حلال طيب" است را برخود حرام نسازند و بدون هيچ گونه نگراني بخورندوشكرگزار اوباشند.


درهمين خصوص بيان رواياتي ازخود پيامبراكرم (ص) وائمه عليه السلام، بهترين تفسير را ارائه ميدهند كه نيازي به تحليل وتوضيح بنده نخواهد بود:
• ازپيامبر (ص) نقل است كه فرموده اند: "اثنان عليلان، صحيح محتم و عليل مخلط "؛
دو كس هميشه بيمارند؛ انسان تندرستي كه رژيم ميگيرد و از برخي غذاها پرهيز دارد و انسان بيماري كه همه چيز ميخورد.
• حضرت امام صادق عليه السلام فرموده اند: مومن را بايسته است كه تا غذا نخورده ازخانه بيرون نرود. چرا كه اين كار به او استواري بيشتري ميدهد.(بحارالانوار، ج66، ص341)
• حضرت امام رضا عليه السلام فرموده اند: اگر مردم در خوردن و نوشيدن اعتدال را رعايت ميكردند هرگز زهر بيماري را نمي چشيدند. (طب الكبير، ص 330)
• ايشان همچنين فرموده اند: پرهيزآن نيست كه ماكولات را برخويش تحريم كنيد، پرهيزدرحقيقت معناي خود، رعايت اعتدال درخوردن و نوشيدن است. بخوريد ولي كم بخوريد.(طب الكبير، ص 330)
• از حضرت امام كاظم علیه‏السلام نقل است كه فرموده اند:
پرهیز این نیست كه چیزى را اصلاً نخورى ، بلكه پرهیز آن است كه از هر چیزى سبك بخورى .

• از حضرت امام كاظم علیه‏السلام نقل شده است كه :
هیچ دارویى نیست مگرآن كه خود بیمارى تازه‏اى را دامن بزند. براى بدن چیزى سودمندتر از پرهیز جز درآنچه بدان نیازدارد نیست.

لطفاً به اين بخش آخر جمله امام كاظم(ع) خوب دقت كنيد؛ ايشان بدقت روشن مي سازند كه فقط بدن انسان صلاحيت دارد كه رژيم غذايي خود را مشخص نمايد، نه هيچ كس ديگر. البته بعداً دريكي از قوانين سامانه تغذیه هوشمند، توضيح كافي راجع به اینکه چرا خود بدن فقط مشروعیت تعیین نوع غذای خویش را دارد، داده شده است.

يكي از مطالبي كه در زمينه تغذيه بسيار مهم و جديست، و درحقيقت اساس مدل انتخابي بنده براي كاهش وزن ميباشد، موضوع "هوشياري" است. حتي عنوان انتخابی اينجانب برای سایت سامانه تغذیه هوشمند نيز ازهمين مبناي "هوشياري ذهني" و "هوشمندي ذاتي بدن"، برگزيده شده است.


خداوند لزوم هوشياري انسان نسبت به غذايش را اينگونه مورد تاكيد قرار ميدهد.
سوره عبس :
فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ ﴿۲۴﴾
پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد

 


همچنین راجع به كيفيت تغذيه به رواياتي از پيامبر اكرم( ص) توجه فرمائيد:


 تا درخود اشتها نيافته ايد دست به طعام دراز مكنيد و همچنان كه درخود اشتها را احساس مي كنيد دست از طعام بكشيد. (طب الكبير، ص 304)
 معده ، خانه همه دردهاست و پرهیز، ریشه همه درمان‏ها. (الكافی : 8 / 291 / 443)
 شكم خانه هر بيماري و پرهيز ازآن سر هردرماني است.(طب الائمه ، ص 141)
 از آداب غذا خوردن، كوچك گرفتن لقمه ها و جويدن كامل آن است.(مكارم الاخلاق، ج2، ص 321)(بحارالانوار، ج66، ص 415)
 شام را ترك نكنيد هرچند به خوردن دانه خرماي خشكيده اي باشد من برامتم بيم دارم كه باترك خوردن شام، پيري و شكستگي به سراغشان آيد چرا كه خوردن شام مايه نيرومندي پير و جوان است.(محاسن، ج2، ص 421)
 لقمه هاي خود را كوچك برداريد، همانا درهرلقمه، بركتي است.(وسايل الشيعه، جلد16، ص 618)
 آنكه غذا كم خورد معده اش سالم مي ماند و صفاي دل يابد و هركه پرخور باشد معده اش بيمار و قلبش سخت مي شود.(عيون الحكم،ص 35،)(بحارالانوار ج 66، ص 333)
 كُل وانت تَشتَهي واَمسك انت تَشتهَي
زماني كه ميل به غذا داري غذا بخور و درحاليكه هنوز ميل و اشتها داري ازخوردن دست بردار(ميزان الحكمه، ج1، ص 123)
 ابوجحيفه به خدمت حضرت پيامبر(ص) رسيد، درحاليكه از شدت زياده خواري و سيري آروغ ميزد؛ پيامبر فرمودند؛ آروغ خود را منع كن كه هر كس دردنيا سيرتراست، در قيامت گرسنه ترخواهد بود.(حليه المتقين، ص 62)

از حضرت عيسي (ع) منقول است كه فرمودند:
" اي بني اسرائيل ، تا گرسنه نشديد چيزي مخوريد و هرگاه گرسنه شديد، سير مخوريد زيرا كه چون سير خوريد، گردن هاي شما بزرگ مي شود و پهلوهاي شما فربه ميگردد و پروردگار خود را فراموش ميكنيد." (حليه المتقين ، ص 63)

 

 

رواياتي از حضرت علي عليه السلام:

 حضرت علي عليه السلام خطاب به فرزندش اما حسن عليه السلام در خصوص برخورداري از طول عمر و رابطه آن با غذا اينطور مي فرمايند: چهار كلمه به تو تعليم ميدهم تا ازعلم طب بي نياز گردي: برسر سفره طعام منشين مگرآنكه كاملاً گرسنه باشي، و از طعام برمخيز، مگراينكه هنوز اشتهاي به غذا داشته باشي. غذا را خوب بجو و چون به بستر خواب مي روي مواظب باش شكمت از طعام پرنباشد، يعني بار شكمت را سبك كن، واگربه آنچه گفتم عمل كني احتياج به علم طب نخواهي داشت. (طب الكبير؛ ص 7)
 درجاي ديگري فرموده اند"لاصحه مع النهه" يعني؛ با پرخوري تندرستي بدست نخواهد آمد.
 همچنين فرموده اند: شكم هايتان را گورستان جانوران نسازید(شرح نهج البلاغه، ج1، ص26)
 درحديثي ازحضرت امام علي (ع) منقول است كه : حضرت عيسي (ع) به شهري رسيد كه مرد و زني فرياد ميكردند و با يكديگر نزاعي داشتند. از سبب آن پرسيد مرد گفت؛ كه اين زن من است و صالحه است وعيبي ندارد اما من او را دوست نمي دارم و ميخواهم از او جدا شوم. فرمود كه سبب اين كراهت را بگو چيست؟
گفت كه رويش كهنه و بي طراوت شده است، بي آنكه پير شده باش. حضرت عيسي (ع) به آن زن فرمود: ميخواهي كه آب رويت برگردد و تازه شود؟ گفت، بله. فرمود: طعام كه ميخوري، سير مخور زيرا طعام زياد كه درمعده بجوش آمد، آبرو را مي برد. آن زن چنين كرد پس بحال طراوت برگشت و محبوب شوهرشد.(حليه المتقين، ص 62).
 ازحضرت علي (ع) نقل شده كه فرموده اند: عادت به پرخوري انواع دردها را به همراه دارد.
 و همچنين فرموده اند كه : از پرخوري پرهيز كنيد، چرا كه مايه تباهي تن است.

 

 

رواياتي از امام صادق وامام رضا عليه السلام

 بر مؤمن لازم است که پيش از خوردن طعام (يعني با شکم گرسنه) از خانه خويش بيرون نرود، که اين بر عزت و کرامت او مي افزايد.(بحار- 341/66(
 نشستن برسرسفره غذا را طولاني كنيد، همانا اين زمان ساعتي است كه از ايام عمرشما محسوب نشده و بازخواست نمي گرديد (بحارالانوار، ج71، ص 355).
 تباهى تن ، در فراوانى خوراك است، تباهى كِشت در ارتكاب گناه ، و تباهى شناخت در واگذاردن صلوات بر برترين مردمان (يعنى پيامبرخدا ).
 دورترين مردمان از خداوند، كسى است كه شكمش پر باشد.
 شكم با خوردن ، سركش مى شود. نزديك ترين حالت بنده به خداوند (عز و جل ) هنگامى است كه شكمش سبك باشد و دورترين حالت بنده از خداوند (عز و جل ) نيزآن هنگام است كه شكمش ‍ پرباشد.
 براى دل مؤمن، هيچ چيزى زيانبارتر از پرخورى نيست و آن ، دو چيز را پديد مى آورد: سنگدلى و برانگيختگى شهوت.(مصباح الشريعه)
 هردردى از بدگوارى (سنگين خوارى است )، مگر تب ، كه به خودى خود به بدن در مى آيد.
 ايشان خطاب به طبيب هندى مي فرمايند: من برتر از آنچه تو همراه دارى ، به همراه دارم... آنچه را پيامبرخدا(ص) فرموده است ، به كار مى گيرم و مى دانم كه معده ، خانه همه دردها و پرهيزيگانه درمان است . نيز بدن را بر آنچه بدان خومیگيرد، عادت مى دهم.
 همچنين حضرت امام رضا (ع) فرموده اند: «لو ان الناس قصدو في الطعام لاعتدلت ابدانهم».
اگر مردم در خوردن غذا ميانه‌رو باشند، بدن‌هاي آنان اعتدال پيدا مي‌كند.
(الكافی : 8 / 273 / 409)

 

 

توصيه هاي عرفا واهل فضل

 از حضرتآيت الله بهجت نقل ميشود؛ اعتدال درغذا براي سلامتي مزاج خيلي مفيد است. اگر انسان هميشه به نان خوردن عادت داشته باشد بهتر است گاهي برنج بخورد، و اگر هميشه برنج ميخورد بهتر است گاهي نان و يا آش بخورد و تنوع درغذا داشته باشد.(درمحضر بهجت؛ ص 238)
 ازحضرت آيت الله بهجت نقل شده است كه : "طبيبي به شهري وارد شد و ديد هيچ كس براي طبابت نزد او نمي آيد. تفحص كرد و ديد يكي از اهالي آن شهربه ديگري ميگويد؛ جدّم سير نشده دست ازغذا برميداشت و ديگري به اولي ميگفت؛ پدرم گرسنه نشده غذا نميخورد. طبيب ازاين جا علت تندرستي آن ها را فهميد..." (درمحضربهجت ؛ ج2، ص 249)

 همچنين فرموده اند: براي حفظ صحت افراد به خصوص بزرگسالان، پياده روي ولو در منزل، خيلي مفيد است.(توصيه هاي پزشكي عارفان)
 ازآقاي سيد عباس موسوي مطلق نقل شده كه مرحوم علامه جعفري مي فرمودند: موقع غذا يا ميوه فقط يك حس از ما دراين خوراكي دخالت ندارد لذا ازميرزا جواد آقا ملكي تبريزي نقل شده است كه گفته اند؛
انسان نبايد درخوردن به قدري بخورد كه كسل شود و از اطاعت بازماند. ايشان خوابيدن با شكم پر را مانع ازشب خيزي مي دانستند.(توصيه هاي پزشكي عارفان، ص 15)

 دركتاب ارزشمند حليه المتقين، عالم رباني مرحوم محمد باقر مجلسي مي نويسد: بدانكه از احاديث اهل بيت عليه السلام ظاهر مي شود كه طعام هاي لذيذ خوردن و به مردم خورانيدن و تكلف درخوي و پاكيزيكي اينها خوبست و طعامهاي لذيذ را برخود حرام كردن خوب نيست اما بايد حلال باشد و آنقدر نخورد كه او را ازعبادت الهي بازدارد و مانند حيوانات پيوسته همتش مصروف بخوردن و آشاميدن نباشد بلكه بايد منظور ومقصود او ازخوردن و آشاميدن تحصيل قوت عبادت باشد. (حليه المتقين، ص 61)
منظور ازداشتن تنوع غذا استفاده از غذاهاي گوناگون وپرهيز از خوردن يك نوع غذا ميباشد. ومنظور از اعتدال معده، خوردن و آشاميدن به اندازه كافي نه كم خوردن آنها.(توصيه هاي پزشكي عارفان)

 ازلقمان حكيم نقل شده است كه خطاب به پسر خويش فرمود: پسرم اگر معده پر شود، انديشه به خواب مي رود، حكمت لال مي شود و اعضاء بدن از عبادت باز مي ماند.(جامعه الاخبار، ص 516، تنبيه الخواطر، ج1، ص 102)


ازگلستان سعدي علیه الرحمه:


نه چندان بخوركز دهانت برآيد           نه چندان كه ازضعف جانت برآيد

 

منابع
 توصيه هاي پزشكي عارفان ؛ حجت الاسلام والمسلمين شيخ ابراهيم كاظمي خوانساري؛ ناشر عطرياس؛ 1389
 طب الكبير يا فرشته نجات؛ محمد سرورالدين، عطايي، تهران، 1376
 طب الائمه، سيد عبدالله شبر، لطيف راشدي، دارالاعتصام الطباعه و النشر، اول، بهار، 1376
 درمحضر آيت الله بهجت، محمد حسين رخشاد، كتاب سوم، سماءقم، 1387
 درمحضر آيت الله بهجت، محمد حسين رخشاد، كتاب اول، سماءقم، 1387
 حليه المتقين، علامه محمد باقر مجلسي، هجرت، قم، چهارم، 1371
 كليات سعدي، بهائدالدين خرمشاهي، دوستان، تهران، 1379
 چهل حديث، حسين محمدي، چاف، قم، اول، 1385
 معراج السعاده، ملا احمد نراقي، هجرت، قم، اول، 1371
 ميزان الطب، محمد اكبر ارزاني، سماء، قم، 1380
 قران كريم،
 مراج ها و طبايع، فرض الله قلي زاده، تهران، نسل نيكان، دوم، 1387
 شرح عیون اخبارالرضا، ابی جعفر محمد بن الحسین بن موسی بن بابویه القمی ۳۱۱‬-‏۳۸۱ق، جلد 1،
 م‍ت‍ن‌ و ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ع‍ان‍ی‌الاخ‍ب‍ار/ ت‍ال‍ی‍ف‌ ش‍ی‍خ‌ ص‍دوق‌ (اب‍ن‌ب‍اب‍وی‍ه‌) اب‍ی‌ج‍ع‍ف‍ر م‍ح‍م‍دب‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ال‍ح‍س‍ی‍ن‌ ق‍م‍ی‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ ع‍ب‍دال‍ع‍ل‍ی‌ م‍ح‍م‍دی‌ش‍اه‍رودی‌. ت‍ه‍ران‌: دارال‍ک‍ت‍ب‌الاس‍لام‍ی‍ه‌‏‫، ۱۳۷۷.
 مكارم الأخلاق ، جلد 2 ،
 بحار الأنوار ، م‍ج‍ل‍س‍ی‌، م‍ح‍م‍د‌ب‍اق‍رب‍ن‌ م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌، ‏‫۱۰۳۷ - ‏۱۱۱۱ق. جلد 62
 دانش‌نامه احادیث پزشکی/ محمدی‌ری‌شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب...[ و دیگران]؛ ترجمه حسین صابری؛ تحقیق مرکز تحقیقات دارالحدیث؛ خوشنویسی حسن فرزانگان، قم: موسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر‏‫، ۱۳۸۵‏-‬
 نفس مطمئنه، محمد عباسي، تاظهور، قم، اول، 1387
 گلستان سعدي، ت‍ه‍ران‌: ک‍لام‌ ح‍ق‌، ۱۳۸۲
 منتخب میزان الحكمة : م‍ح‍م‍دی‌ ری‌ش‍ه‍ری‌، م‍ح‍م‍د، ق‍م‌: دار ال‍ح‍دی‍ث‌، ۱۴۲۳ق‌. = ۱۳۸۱.
 فصلنامه "حصون " بهار 1387، نوشته مصطفي آخوندي،
 الکافی .اصول ج 8، ک‍ل‍ی‍ن‍ی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ی‍ع‍ق‍وب‌، ‏‫ - ‏۳۲۹ق،
 فروع كافي، ک‍ل‍ی‍ن‍ی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ی‍ع‍ق‍وب‌، ‏‫ - ‏۳۲۹ق، ج6، كتاب الاطعمه
 محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، قم، دارالحديث، سال 1416هق.
 علي محمد سلطاني، غذاي حلال، سلامتي پايدار، انتشارات نظري، تهران، 1389
 ش‍رح‌ ح‍ک‍م‌ ن‍ه‍ج‌ ال‍ب‍لاغ‍ه‌ [ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ اب‍ی‌طال‍ب‌]/ ع‍ب‍اس‌ ال‍ق‍م‍ی‌؛ ت‍ق‍دی‍م‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ ب‍اق‍ر ق‍رب‍ان‍ی‌ زری‍ن‌ ، ت‍ه‍ران‌: ب‍ن‍ی‍اد ن‍ه‍ج‌ ال‍ب‍لاغ‍ه‌، ۱۴۱۷ق‌. = ۱۹۹۷م‌. = ۱۳۷۶
 غررالحكم، ج 1 ، قم:الحوزه العلمیه بقم، مکتب‌الاعلام‌الاسلامی، معاونیه التعلیم‏
 تنبيه الخواطر، ج1، الاشتری، ؛ کاتب:محمدحسن، طهران: سیدمرتضی، ۱۳۱۱
 م‍ص‍ب‍اح‌ ال‍ش‍ری‍ع‍ه‌ و م‍ف‍ت‍اح‌ ال‍ح‍ق‍ی‍ق‍ه‌. ف‍ارس‍ی‌ - ع‍رب‍ی‌] ، ره‍ن‍م‍وده‍ای‌ ام‍ام‌ ص‍ادق‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌: ی‍ک‍ص‍د م‍وض‍وع‌ ع‍رف‍ان‍ی‌، ع‍ب‍ادی‌، اخ‍لاق‍ی‌ و اج‍ت‍م‍اع‍ی‌/ ن‍گ‍ارش‌ ع‍ب‍اس‌ ع‍زی‍زی‌، ق‍م‌: ن‍ب‍وغ‌، ۱۳۷۷
 ع‍ی‍ون‌ ال‍ح‍ک‍م‌ و ال‍م‍واع‍ظ/ ت‍ال‍ی‍ف‌ ک‍اف‍ی‌ال‍دی‍ن‌ اب‍ی‌ال‍ح‍س‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ م‍ح‍م‍د ال‍ل‍ی‍ث‍ی‌ ال‍واس‍طی‌؛ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ ح‍س‍ی‍ن‌ ال‍ح‍س‍ن‍ی‌ ال‍ب‍ی‍رج‍ن‍دی‌ ، ق‍م‌: م‍وس‍س‍ه‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ دار ال‍ح‍دی‍ث‌، ۱۴۱۸ق‌. = ۱۳۷۶.
 ...ال‍م‍ح‍اس‍ن‌ / ت‍ال‍ی‍ف‌ اب‍ی‌ج‍ع‍ف‍ر اح‍م‍دب‍ن‌ م‍ح‍م‍دب‍ن‌ خ‍ال‍د ال‍ب‍رق‍ی‌؛ ع‍ن‍ی‌ ب‍ن‍ش‍ره‌ و ت‍ص‍ح‍ی‍ح‍ه‌ وال‍ت‍ع‍ل‍ی‍ق‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ ج‍لال‌ال‍دی‍ن‌ ال‍ح‍س‍ی‍ن‍ی‌ ال‍م‍ش‍ت‍ه‍ر ب‍المحدث، طه‍ران‌، ج2،


 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8805261330

 http://www.ghadeer.org/salamat/teb_sadeq/336-0005.htm#link93

 http://iranpardis.com/showthread.php?t=27874

در این مورد:
 
  • منتظر بمانید
نام
ایمیل
پیام
حداکثر تعداد کاراکتر : 1000
کد امنیتی
متن تصویر زیر را در کادر مورد نظر وارد نمایید.
captcha
loading...
باز گشت به صفحه اصلی باز گشت به صفحه مطالب
...:::: تمامي حقوق اين سايت برای سامانه تغذیه هوشمند محفوظ می باشد ::::...
...:::: کپی برداری از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است ::::...
Design By: Ahmad
|||